Kanske har du redan upplevt scenariot där din skrivare har stått i vägen i månader och aldrig användas – men nu vill du skriva ut något och utskriften blir helt värdelös eller så funkar det inte alls.
Vad ska du göra?
Skrivarproblem är riktigt irriterande i de flesta fall – ska man skriva ut något nuförtiden är det oftast viktigt och akut. Ännu värre är det på kontoret: hela verksamheten kan förlamas här.
I den här artikeln vill vi visa dig vad du kan göra om skrivaren slutar fungera och hur du kan förhindra att det händer.
Reparation av skrivare – vad du bör veta
En modern skrivare kan lida av en mängd olika defekter – ju fler funktioner, desto fler kan teoretiskt gå sönder, förstås. Men vem reparerar egentligen skrivare? På grund av priserna pratas det ofta om att istället köpa en ny. Här kan du ta reda på vad du behöver tänka på om du vill ta itu med din defekta skrivare.
Vilken enhet eller vilken typ av skrivare du har kan vara intressant vid första anblicken. Beroende på om det är en laserskrivare, bläckstråleskrivare eller multifunktionsskrivare (”MFP”) kan du från början utesluta eller kontrollera vissa defekter. Du hittar den viktigaste informationen om detta i nästa avsnitt.
Har du ändrat något på skrivaren nyligen? Oavsett om det är en inställning, nya patroner, nytt papper eller en ny nätverksanslutning – om defekten har uppstått sedan dess är det första du kan göra att kontrollera om du kan hitta ett fel vid det här laget.
Har du kvar instruktionerna eller manualen någonstans? En titt inuti kommer definitivt att ge dig information om vissa specifikationer för din enhet och i de flesta fall kommer tillverkaren att ge tips för felsökning av enkla fel. Sparade du inte manualen eller kan inte hitta den? Ta då en titt på Internet – där kan du oftast ladda ner manualen till din skrivare som pdf.
De vanligaste misstagen och snabba lösningarna vid söndrig eller skrivare med fel
Ingen anslutning möjlig
Oavsett om du konfigurerar skrivaren via Wi-Fi, använder en Bluetooth-anslutning eller använder en USB-kabel kan något alltid gå fel. Det är antingen ett nätverksfel, så din skrivare kan inte hittas, eller så vill inte programvaran eller den fasta programvaran spela med i någon ände.
Om det finns sådana anslutningsproblem hjälper det ofta att göra allt från grunden. Stäng av skrivaren igen, starta om datorn eller appen du försöker använda för att styra skrivaren från din telefon eller surfplatta, anslut kabeln igen och försök sedan igen.
Om du har en trådlös anslutning till skrivaren, se till att den verkligen är aktiv. Om du är osäker, ställ in Bluetooth-anslutningen eller WLAN-anslutningen igen – bruksanvisningen för enheten berättar hur.
Om du skriver ut från datorn är det också värt att uppdatera skrivardrivrutinen igen i kontrollpanelen, eftersom föråldrade versioner ibland leder till fel. Om du vill vara väldigt exakt kan du helt ta bort drivrutinen i Windows manuellt och sedan ladda ner och installera en ny version från tillverkarens hemsida.
Pappersstopp eller pappersmatningsproblem
Beroende på design kan det finnas ganska många ställen i skrivaren där papper kan placeras – en eller flera lådor (så kallade papperskassetter) för större travar, en vertikal pappersmatning för mindre travar, och med multifunktionsenheter då också skannerstödet eller den automatiska pappersmatningen för flersidiga skanningsmallar.
Vid utskrift och scanning dras pappret oftast mer eller mindre genom skrivaren, varvid mekaniska fel givetvis kan uppstå. När skrivaren inte tar upp pappret eller det fastnar någonstans kallas det för pappersstopp. Detta kan ha olika orsaker, av vilka de flesta lyckligtvis är lätta att åtgärda:
Felaktigt isatt papper: Antingen hade du för bråttom, överdrev storleken på bunten lite, eller så är en av de justerbara pappersstyrskenorna felaktigt inställd – Sådant kan ibland hända att skrivaren inte längre kan få tag i pappret ordentligt eller I värsta fall matas den felaktigt och sedan skrynklas den ihop helt.
Så det är bäst att alltid kontrollera, eller precis när pappersmatningen inte fungerar, att du har lagt in allt rakt och att det inte finns några skenor som klämmer pappret för mycket eller trycker det åt fel håll. Din skrivare blir ofta nöjd efteråt!
Problem med själva pappret: Ibland kan det också vara så att pappret är klibbigt, till exempel på grund av fukt, eller så stämmer helt enkelt inte texturen med din skrivarmodell. I det sistnämnda fallet kan du kontrollera om allt är snyggt upplagt ovanpå varandra genom att fläkta igenom högen en gång. Om pappret har blivit riktigt blött och möjligen redan rullat ihop sig går det tyvärr ofta inte längre att använda det i skrivaren. Så gäller även följande: Förvara alltid papper på en torr plats! I det andra fallet bör du kontrollera papprets förpackning när du köper det för att se om det finns några indikationer som kan begränsa dess användbarhet för vissa enheter. Det vore synd att inte kunna använda en hel stack!
Defekta eller slitna rullar: Om din skrivare redan är några år gammal eller helt enkelt används mycket kan det hända att de små rullarna som används överallt för att transportera pappret är slitna eller smutsiga. Man kan ofta komma åt de yttre rullarna utan att behöva plocka isär skrivaren. Om de ser smutsiga ut, rengör dem försiktigt med lite denaturerad alkohol och en luddfri trasa. Vissa tillverkare har nu reservdelar för mycket slitna hjul, så en titt på tillverkarens hemsida skulle vara din första ledtråd.
Svagt eller defekt tryck
En annan klassiker bland skrivarfel: programvaran och mekaniken gör sitt jobb, men det som kommer ut ur skrivaren i slutet är fortfarande dåligt. En för blek utskrift kan ibland tålas, beroende på syfte, men när det verkligen är fel på utskriften kan man bara slänga pappret De ”mest populära” felen och problemen är:
Utskriften är blek eller knappt synlig: Detta problem är vanligare med bläckstråleskrivare. Den första tanken i det här fallet är förstås: Bläckpatronen är tom! Ofta ger skrivarens programvara eller motsvarande på datorn redan information som du kan titta på. I det här fallet, logiskt, är det enda som hjälper en ny, eller att fylla på den befintliga. Med många modeller kan du spara pengar och slöseri med denna variant – leta bara efter en skrivartankstation i ditt område. Ibland orsakas dock ett blekt tryck inte av för lite bläck i patronen, utan av att bläcket har torkat. Om nivåindikatorn faktiskt säger att det fortfarande finns bläck, eller om patronen helt enkelt inte har använts mycket, så kan det vara orsaken till felet.
Som nämnts ovan torkar bläcket om du inte skriver ut regelbundet. I det här fallet erbjuder bläckstråleskrivarna en rengöring av skrivhuvudet, där blockeringen spolas ut med en liten mängd bläck. Har det torkat för mycket kan det dock ibland inte fungera längre. Då kan det hjälpa att ta bort patronen och försiktigt torka av munstycket med varmt vatten eller vid behov alkohol. Kör sedan skrivarens rengöringsprogram igen. För övrigt kommer de mycket mer hållbara tonerkassetterna från laserskrivare så småningom att ta slut. Om du får svaga utskrifter med laserskrivaren utan några andra speciella avvikelser är en ny patron förmodligen att rekommendera här.
Vertikala vita ränder: Det kan även hända att vita ränder dyker upp vertikalt genom hela utskriften där helt enkelt ingenting har skrivits ut. Detta specifika fel uppstår vanligtvis med laserskrivare. Detta beror på att den pulverformiga tonern i patronen av olika anledningar inte längre är jämnt fördelad. Följaktligen kan ingenting överföras till pappret vid dessa punkter. Lyckligtvis är lösningen här väldigt intuitiv: ta ut tonerkassetten ur skrivaren och skaka den ordentligt. Allt pulver bör alltså fördelas jämnt igen och patronen kommer att hålla ett bra tag till.
Ränder eller fläckar: Det här problemet kan uppstå med alla typer av skrivare. I bläckstråleskrivare beror detta oftast också på torkat bläck. Följ bara stegen ovan för att åtgärda problemet. Men färgade ränder eller föroreningar kan också uppstå med laserskrivare om för mycket smuts eller tonerrester har samlats på trumman. De flesta laserskrivare har ett automatiskt program för att rengöra trumman, vilket ofta räcker. Om inte kan du också noggrant kontrollera trumman manuellt för större smuts och försiktigt ta bort den vid behov. Använd dock aldrig starka rengöringsmedel eller vassa verktyg här, och vänta alltid tills enheten svalnar ordentligt om du har använt den tidigare.
Felaktiga eller feljusterade färger: När du skriver ut färg med bläckstråleskrivare kan skrivhuvudena ibland vara felinriktade med varandra. Detta är dock absolut nödvändigt för att alla lager av färg ska landa ovanpå varandra på pappret. Lyckligtvis finns det också en mjukvarulösning här: Skrivarna brukar kunna justera om skrivhuvudena på egen hand. Det bästa sättet att göra detta är att klicka igenom skrivarmenyn eller läsa bruksanvisningen. Detsamma gäller färglaserskrivare, här kallas processen kalibrering och kan även utföras via menyn.
Professionell reparation
Om inget hjälper, eller om defekten faktiskt är mer komplicerad, finns det givetvis fortfarande möjlighet att låta reparera din(a) skrivare fackmannamässigt. Även om det finns få begränsningar för vad som generellt kan repareras, är problemet här mer ekonomiskt. En reparation av en professionell kan bli riktigt dyr, så tänk på dessa punkter när du överväger en:
Det magiska ordet är garanti: Om den lagstadgade garantin eller en ytterligare garanti från tillverkaren fortfarande gäller, är en reparation faktiskt alltid rätt val. I det här fallet har du inga kostnader alls och kan lita på korrekt felsökning.
Ju dyrare skrivaren är desto mer lönsam är en reparation: Även om det inte längre finns någon garanti eller garanti kan en reparation ändå löna sig i många fall.
Speciellt om du har en väldigt dyr enhet eller till och med flera i företaget är ett nyköp oftast ännu dyrare i jämförelse – då är det ändå det bästa valet, det kanske ganska höga priset för en Investera i reparationer, eftersom du sedan ofta kan fortsätta använda din(a) enhet(er) i många år framöver. Man ska inte heller glömma att nya enheter på kontoret eller liknande ofta innebär merarbete som att sätta upp systemet, vänja sig vid det, kassera föregångarna m.m. Omvänt betyder detta tyvärr också: Om din skrivare i sig redan var väldigt billig överstiger reparationskostnaderna ofta inköpspriset för en ny enhet av samma värde. Då faller valet förstås mer på tvåan.
Tips för skrivarvård i vardagen
Samma sak gäller för skrivare som för allt annat i livet: Bättre att vidta försiktighetsåtgärder än att oroa sig efteråt! Med korrekt daglig skötsel och underhåll kan en skrivare ge många år av problemfri service. Detta sparar dig mest pengar och krångel och du kan alltid använda din enhet på ett tillförlitligt sätt. Här är de enklaste men viktiga underhållstipsen:
Var försiktig med skrivaren. Det borde vara självklart, men självklart är risken för att något går fel eller går sönder mindre om du alltid använder din skrivare försiktigt. Rörliga delar ska alltid flyttas långsamt och papper ska alltid laddas och lossas försiktigt.
Håll skrivaren ren. Damm finns ändå överallt – och för att göra saken värre producerar skrivare också sitt egna damm. Apparater som används mycket bör därför rengöras regelbundet. Inte bara för att de ska se snygga ut, utan också för att inte fastnade rullar eller smutsiga utskrifter uppstår i första hand.
Köp lämpliga förnödenheter och material. Rätt papper kommer till och med för vissa ändamål, som fotoutskrift, men du bör också se till att du använder rätt papper för din skrivare i allmänhet. Detsamma gäller naturligtvis andra förbrukningsvaror, särskilt bläck och (om än mer sällan) tonerkassetter. Se till att kvaliteten är rätt, för att ha betalat halva priset är inte längre värt det om du helt enkelt inte kan använda produkten.
För bläckskrivare: Använd regelbundet! Paradoxalt nog är bläckstråleskrivare vanligare i hushåll eftersom enheterna i sig oftast är billigare – även om bläckstråleskrivare faktiskt är mindre lämpade för sällsynt användning. Många anordningar lider av det ovan beskrivna bläcktorkningsfenomenet.
Du kan undvika detta genom att skriva ut en testsida varannan till var tredje vecka – många enheter erbjuder redan denna funktion som standard, annars kan du naturligtvis bara skriva ut vilken sida som helst själv. Det behöver inte heller vara fullt.
Förlängning av garantin: Detta faller egentligen inte i kategorin ”vård”, men en förlängning av garantin kan ändå hjälpa dig att skyddas mot eventuella defekter. Detta är definitivt värt att överväga för dyra skrivare – trots allt kan du spara höga reparationskostnader med det. Ett annat alternativ, speciellt för företag och kontor, är ett serviceavtal. Många kontorsteknikföretag erbjuder regelbundet underhåll och reparationer vid behov, men även då behöver du bara ta hänsyn till de första punkterna på denna lista.